Den svære samtale

Når man skal lykkes med en svær samtale, skal man kunne passe på både sig selv og den man taler med. At mestre en samtale, er det samme som at mestre relationen. Og når relationen er reel og intakt, og du samtidig formår at bevæge dig utvungent rundt i samtalen, vil du også kunne lykkes med samtalen.

Udbytte af samtaletræning

Gennem arbejdet med den svære samtale vil I tilegne jer viden omkring og lære:

  1. At komme godt i gang med en samtale og afslutte konstruktivt.
  2. At sætte tydelige rammer
  3. At tage ledelse af samtalen.
  4. At stille reelt åbne, undersøgende spørgsmål.
  5. At være tydelig og konkret i anerkendelse af medarbejderen/borgeren/klienten (samtalepartneren).
  6. At kunne stille også de ubehagelige spørgsmål.
  7. At kunne stille krav og sætte grænser
  8. Betydningen af kropssprog og stemmeføring undervejs i samtalen.
  9. At kunne samtale om samtalen

Eksempel på den svære samtale​

“Den vigtige samtale” har noget på spil. Du ved aldrig, hvordan den du taler med reagerer, når der er noget på spil. Træn de udfordrende samtaler med skuespillere:

Skabe fælles forståelse

Bygge bro mellem mennesker

Løsning af konflikter

Stærkere kommunikation

Prøv situationerne af i praksis

Når man skal lære at håndtere det svært håndterlige, er det afgørende at prøve tingene af i praksis. Vores hjerne alene kan ikke tilegne sig læring, der på nogen måde er lige så effektiv, som den læring den tilegner sig, når krop og hjerne samarbejder.

Derfor får deltagerne på kurset mulighed for, at arbejde sammen med en skuespiller. Skuespilleren påtager sig rollen som den eller de personer/karakterer, der kan udfordre den enkelte deltager mest. Det er ikke rollespil. Deltageren skal altid bare være sig selv.

Referencer

Kursus i den svære samtale på arbejdspladsen

Hvad er den svære samtale?

En samtale er svær, når der er følelser på spil. Man bevæger sig nemt ind i en jungle af uoverskuelighed, skjulte dagsordener, utydelighed, ufordelagtigt kropssprog og uudtalte forforståelser, når man skal håndtere at være i en følelsespræget situation og relation.

Og der er følelser på spil i det øjeblik blot én af to samtalepartnere, responderer følelsesmæssigt. Man kan altså ikke være immun overfor samtalepartners reaktioner eller tilstand – og skal heller ikke være det, hvis man vil lykkes med den svære samtale.

Mød vores skuespillere

Herunder kan du læse mere om de skuespillere og konsulenter, der underviser i den svære, vigtige og nødvendige samtale.

Det siger vores kunder

Priser på samtaletræning

ProduktDEN SVÆRE SAMTALE
Antal deltagere 

Afhængigt af arrangementets karakter

MålgruppeAlle der skal gennemføre vigtige samtaler med ansatte, klienter, patienter, samarbejdspartnere, kunder, elever m.fl. 
Tidsforbrug3-8 timer. En opfølgningsdag kan anbefales. Også velegnet til længere, intensive forløb for eksempel to dages internat. 
LokalekravAfhængigt af arrangementets karakter
PrisKonsulent: 
Fra 15.000,00
Skuespiller:
Fra 7.000,00

 Priser er ekskl. moms.
StedTeaterSpektrum
Nørre Voldgade 22, 1.th
1358 København K
(5 min. gang fra Nørreport Station)
Mere informationEnten via mail mail@teaterspektrum.dk – eller tlf. 20 20 02 55

Spørgsmål og svar

TeaterSpektrum er et virksomhedsteater, som består af professionelle skuespillere og kunstneriske konsulenter. Vi tilbyder træning i svære samtaler, forumteater og konflikthåndtering samt undervisning i personlig gennemslagskraft. Vi har i årevis samarbejdet med virksomheder og organisationer ved udviklingsprocesser, temadage, kursusforløb m.m. Vi hører til blandt de mest erfarne på området herhjemme, og har gennem årene udviklet unikke, kreative metoder til at skabe meningsfuld og varig læring. Kort sagt, vi arbejder med kommunikation – verbalt og non-verbalt. Vi fokuserer på personlig udvikling samt bedre kommunikation og samarbejde i grupper.

Ja, det gør vi da.

Sig til din chef, at når I samarbejder med os, ligger læringsudbyttet for deltagerne mellem 50-75% ifølge international forskning (læringspyramiden), da vi involverer deltagerne aktivt og arbejder med både gruppediskussioner/refleksioner og at gøre/afprøve i praksis. Til sammenligning er læringsudbyttet ved for eksempel foredrag/oplæg kun 5%.

Selv når jeres budgetramme er begrænset, kan vi næsten altid skabe et udbytterigt samarbejde også for små midler. Det hænger sammen med, at vi har mange “knapper”, vi kan skrue på som for eksempel: tidsramme, medarbejderresurser og grad af forberedelse.

Det er gratis. Vi kommer gerne ud eller inviterer jer til os, så I kan høre mere og få en konkret fornemmelse af, hvordan et samarbejde kunne se ud. PS: kommer I til os, giver vi altid kage fra La Glace :).
Kursus i den svære samtale foran publikum

Hvem er kurset i den svære samtale til?

Målgruppen er alle, der i deres arbejde skal gennemføre svære samtaler. Skuespillerne er særligt trænede i arbejdsformen, og spiller rollerne som de forskellige medarbejdere, klienter, mellemledere, patienter osv., med nøjagtigt det temperament, den følsomhed, den aggression eller den utilnærmelighed, som afspejler deltagernes virkelighed. På den måde får jeres ansatte en enestående mulighed for, at lære at tackle udfordrende og følelsesladede situationer.

I arbejdet vil vi have særligt fokus på de væsentlige samtaleparametre: assertion, anerkendelse, kropssprog, aktiv lytning, grænsesætning, rammesætning og ledelse af samtalen. Det er konkret og direkte træning i én til én kommunikation.

Opsamling, tilbagemelding og refleksion sikres af en erfaren procesleder, der er specialist i metoden. Deltagerne følger hinandens arbejde tæt, og man udnytter hinanden til feedback og refleksion i et beskyttet og trygt feedbacksystem.

Få personlig gennemslagskraft →

Vil du høre mere om TeaterSpektrums ydelser, eller vil du have et uforpligtende tilbud, så brug kontaktformularen eller ring til os på:
20 20 02 55

Få et tilbud her