Den svære, vigtige og nødvendige samtale
– kært barn har mange navne

Individuel kompetenceudvikling

Hvorfor?
For at kunne passe på både dig selv og din samtalepartner uanset karakteren af samtalen. At mestre en samtale, er det samme som at mestre relationen. Og når relationen er reel og intakt, og du samtidig formår at bevæge dig utvungent rundt i samtalen, vil du også kunne lykkes med målet af samtalen.

Målgruppe
Alle der gerne vil lykkes med selv de sværeste samtaler, og vil tilegne sig konkrete værktøjer til at afvikle vigtige samtaler på en konstruktiv og opbyggelig måde, hvor man både kan passe på sig selv og på sin samtalepartner.

Indhold
En samtale er svær, når der er følelser på spil; og der er følelser på spil, i det øjeblik blot én af to samtalepartnere reagerer følelsesmæssigt.

”Man er i sine følelsers vold” hedder et rammende udtryk, og på et splitsekund kan man i en samtale bevæge sig fra sikkert land, og ind i en jungle af uoverskuelighed, skjulte dagsordener, utydelighed og ufordelagtigt kropssprog, så snart den ene af to samtalepartnere bliver ramt følelsesmæssigt.

Og præcis som i en bogstavelig jungle skal du være klædt rigtigt på i en svær samtale, for at komme godt igennem den.

Det er dét, vi er optagede af på vores kurser; at klæde dig som deltager rigtigt på, til at komme godt og konstruktivt igennem en samtale, også når den er vanskeligst.

Vi er også meget optagede af, at tingene skal prøves af i praksis. Derfor får du på kursusdagen mulighed for, at arbejde sammen med en skuespiller. Skuespilleren påtager sig rollen som den eller de personer/karakterer, der kan udfordre dig mest. Det er ikke rollespil. Du skal ikke spille teater, blot være dig selv.

Undervejs gennemgås praksisorienterede teoretiske modeller, og der vil være masser af samskabelse, fælles refleksion og videndeling i rummet.

Udbytte

I løbet af dagen vil du tilegne dig viden omkring:

At komme godt i gang med en samtale og afslutte konstruktivt.
At sætte tydelige rammer for og tage ledelse af samtalen.
At stille reelt åbne, undersøgende spørgsmål.
At være tydelig og konkret i anerkendelse af medarbejderen/borgeren/klienten (samtalepartneren).
At kunne stille også de ubehagelige spørgsmål.
At kunne stille krav.
Betydningen af kropssprog og stemmeføring undervejs i samtalen.
At kunne samtale om samtalen.

 

Antal   Max 6 deltagere pr. kursus
Dato Torsdag 8. oktober 2020
Tidsforbrug   En hel dag kl. 9.00 – 17.00.
Underviser Konsulent og skuespiller Rikke Bendsen
Samt en professionel skuespiller.
Pris   6.400 kr. inkl. fuld forplejning
Pris er ekskl. 25% moms.
Sted   TeaterSpektrum
Nørre Voldgade 22, 1.th
1358 København K
(5 min. gang fra Nørreport Station)
Tilmelding Enten via mail mail@teaterspektrum.dk – eller tlf. 20 20 02 55